Wat heb jij vandaag gedaan op Sociale media?

Het is steeds normaler voor jongeren om 1-2 uur peer dag op sociale media actief te zijn. er gebeurd daar ook een hele boel.

Stel jij wel eens de vraag:

Wat het jij vandaag gedaan op sociale media?

Het is een leuke vraag om te stellen en de antwoorden zijn vaak voldoende om inzicht te krijgen in hoe het kind kijkt naar de relaties in de Digitale wereld. Ook de jongerenwerker moet deze vraag steeds vaker gaan stellen en doorvragen bij signalen als sociale media niet meer leuk is. Ik heb wel eens het gesprek met een jongere gevoerd over de belevenissen in het digitale domein.

K. is altijd wel een uurtje per dag op de telefoon, even kijken op Facebook en Instagram. Er gebeurd eigenlijk niet zo veel vind hij zelf, veel spam van mensen die hij kent, selfies en foto’s van eten en leuke dingen die ze doen. K. post eigenlijk maar weinig over zichzelf en vind het lezen leuker. Hij geeft wel eens een “like” aan een post die hij leuk vind, maar dat zijn er maar een paar. Ik vroeg daarop wat voor post van hem een “like” kunnen krijgen, want als K. selectief is met het geven van een “like” dan heeft dat vast een goede rede. K. geeft vooral likes aan meisjes die hij leuk vind niet bij iedere foto, maar als er iets leuke is gebeurd. Hij hoopt dat hij, als hij het meisje tegen kom, het meisje heeft gezien dat hij een “like” heeft gegeven want hij is nog al bang om zelf direct contact te maken in het echte leven. Het zegt wel hoi of doei, maar durft niet te zeggen dat hij haar leuk vind.

Na 15 minuten verder praten over zijn gevoel, en de moeite die hij heeft met het aanspreken van meisjes die hij leuk vind is K. nog niet in staat om als hij de meisjes tegen komt een gesprek aan te gaan en zegt vaak nog alleen hoi of doei. Maar hij weet wel dat er iemand is die hij kan vertrouwen iemand die interesse heeft in zijn leven ook in de digitale wereld. Voor K. is de “like” die hij geeft meer dan een vinkte, een hartje of een “like”. Na wat korte gesprekjes verder snapt hij ook dat zijn “like” niet altijd opvalt tussen alle andere “likes” die gegeven worden, en dat als hij echt wat wil doen, hij meer woorden moet gebruiken om zijn gevoel te tonen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *